vineri, 4 septembrie 2009

Romania, the land of choice ? ! ? Part1 - Iasi

Tocmai m-am intors din Moldova, mai precis de la Iasi. Sunt atat de proaspete senzatiile, trairile si concluziile mele incat nu ma pot abtine sa nu le scriu. Ma leg de campania "Romania, the land of choice" pentru ca e adevarata doar din anumite puncte de vedere, iar pentru mine singurul adevar este ca traim in o tara atat de diferita de la un judet la altul, incat mi se pare ciudat conceptul de tara unitara. Cand treci in alt judet se schimba asfaltul, apare o noua limba pe placutele de la intrarea in oras, descoperi o noua arhitectura... de fapt e o lectie de isotrie, istorie pe care, cu greu, o invatam cand suntem scolari dar de fapt o avem in fata ochilor zi de zi.
Primul impact in Iasi a fost acest aranjament floral cu garoafe: "Sunt in anul 1983, la nunta mamei mele?!" Am gasit rapid o oglinda si mi-am dat seama ca totusi sunt in anul 2009 ... ufff ... m-am linistit
A doua zi, pe lumina, am descoperit cladirile superbe, prafuite, uitate de locuitorii acestei tari, o istorie ingropata de criza financiara. O locuitoare a Iasiului ne-a spus ca in anul 2009 ar fi cazul sa pastram in poze istoria si sa daramam ceea ce ne impiedica sa avem sosele largi si cladiri moderne. E cazul sa ne intrebam de ce nu evoluam cu o asemenea mentalitate?
In poza de mai jos e Palatul Culturii, inchis! Nu se poate vizita nimic, iar noi eram singurii oameni/turisti din zona, care admirau arhitectura si se intrebau unde au disparut oamenii care au construit asa ceva? erau romani? Oare Stefan cel Mare ar fi mandru de ceea ce a ajuns Moldova azi?
Din prima secunda in Iasi esti impresionat de multele cupole de biserici ortodoxe. Nu am reusit sa numar de la etajul 13 toate bisericile din orasul construit pe cele 7 coline, dar privelistea e superba. Din anumite puncte de vedere seamana cu Cluj-Napoca si desi pastreaza o bogatie culturala impresionanta, saracia si slaba dezvoltare economica ii stirbesc stralucirea si lasa totul gri...
Dupa Palat am primit recomandarea sa vedem Mitropolia Moldovei si a Bucovinei. Provin din orasul care gazduieste Mitropolia Ardealului si am vazut destul de multe biserici, deci nu pot fi impresionata usor. Totusi nu ma asteptam ca zona defavorizata si slab dezvoltata a Moldovei sa ascunda o asemnea Mitropolie. Dupa cum deja ati ghicit, este inchisa pentru renovari. Credeam ca am nimerit noi in un moment prost, NU, e asa de ani de zile si poate fi vizitata. O localnica ne explica latura foarte credincioasa a moldovenilor, care justifica numarul mare de biserici, totusi asta nu explica bogatia bisericilor si a Mitropoliei (care se pare ca a dezvoltat multe afaceri profitabile)
Concluzia mea este ca Iasi seamana foarte mult cu o zona celebra worl-wide: EGIPT. Da, in istoria egiptului ce s-a intamplat? In urma cu 4000 ani au construit piramidele folosind o metoda nedescoperita nici pana azi, cert e ca locutorii de azi traiesc doar din ceea ce au construit stramosii lor. Lafel e si la Iasi. Unde au disparut romanii care au cladit istoria Iasiului, ce s-a intamplat cu mostenitorii lor?
Si inca un lucru care m-a impresionat: oamenii vorbesc acasa moldoveneste si in business limba romana literara. Studentii sunt indemnati sa foloseasca limba literara pentru ca se presupune ca sunt pregatiti sa lucreze in Romania. In Ardeal esti privit de societatea locala forte urat daca nu vorbesti ardeleneste, indiferent de mediul in care te afli.
Am invatat foarte multe de la oamenii simpli pe care i-am intalnit, mult mai mult decat as fi crezut vreodata si mi-am amintiti de cateva vise de a vizita lumea. Mi-a revenit pofta sa ies din Europa, momentan nu, dar next target is Maroc, India, Israel ...Argentina

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu